Ajanvietettä vai strateginen työkalu?
LinkedInin käyttäjätilastot vaihtelevat lähteestä riippuen, mutta tiedetään, että vain pieni osa käyttäjistä on aktiivisia sisällöntuottajia. Itse asiassa vain 1-5 % julkaisee aktiivisesti sisältöä – valtaosa on passiivisia kuluttajia.
Olen postannut lähes joka päivä reilun kahden vuoden ajan Linkediniin. Täällä on kaksi erilaista lähestymistapaa: toiset käyttävät alustaa ajanvietteenä, toiset tavoitteellisesti. Molemmat ovat täysin sallittuja ja ok, mutta niiden tekemisiä ja tuloksia ei pitäisi sekoittaa keskenään.
1. Ajanviete- ja inspiraatiopostaajat
Nämä käyttäjät näkevät LinkedInin alustana, jossa voi viettää aikaa ilman erityisempää päämäärää. He postaavat silloin, kun siltä tuntuu – fiiliksen mukaan. Aiheet voivat vaihdella päivän polttavista uutisista henkilökohtaisiin kokemuksiin, ilman selkeää strategiaa tai yhteyttä liiketoimintaan.
Heille LinkedIn on enemmän paikka, jossa ollaan mukana ja jaetaan ajatuksia, ilman painetta johdonmukaisuudesta tai pitkän tähtäimen tavoitteista. He saattavat hakea somehyväksyntää – tykkäyksiä, kommentteja ja jaettuja hetkiä.
Tämä on täysin ok, jos alusta on heille ajanviete tai paikka osallistua keskusteluun. Kuitenkin, jos tavoitteena on vaikuttaa omaan urakehitykseen, brändiin tai liiketoimintaan, tämä tapa ei ehkä ole tehokkain.
2. Tavoitteelliset ja strategiset postaajat
Tämä ryhmä lähestyy LinkedIniä strategisena työkaluna. Lähes jokainen postaus on harkittu ja tukee pidemmän aikavälin tavoitteita, kuten urakehitystä, yhteistyömahdollisuuksien löytämistä tai uusien asiakkaiden tavoittamista.
Nämä käyttäjät suunnittelevat sisältönsä johdonmukaisesti valittujen aihealueiden ympärille. Jokaisella postauksella on tarkoitus – se rakentaa heidän brändiään, vahvistaa asiantuntijakuvaa ja luo arvoa yleisölle. He eivät ainoastaan hae näyttöjä, vaan konkreettisia tuloksia, kuten uusia asiakkaita tai yhteistyökumppaneita.
Miksi nämä kaksi tapaa eivät ole vertailukelpoisia?
Vaikka ajanvietepostaajat saattavat saada paljon näkyvyyttä, tykkäyksiä ja kommentteja, heidän tavoitteensa ovat erilaiset kuin strategisilla käyttäjillä. Näyttökerrat eivät yksinään johda liiketoiminnan kasvuun, asiakassuhteisiin tai uraedistykseen, ellei viestintä ole kohdennettua ja suunnitelmallista.
Tavoitteelliset käyttäjät taas mittaavat menestystään eri mittareilla: kuinka he rakentavat pitkäjänteistä luottamusta, kuinka heidän asiantuntijuutensa tunnistetaan ja miten he saavuttavat liiketoimintatavoitteensa.
Miksi johdonmukaisuus on tärkeää ammattilaiselle?
Tunnistettavuus
Johdonmukaisella viestinnällä sinut yhdistetään tiettyihin teemoihin ja osaamisalueisiin. Tämä vahvistaa asiantuntijakuvaasi ja auttaa sinua erottumaan.
Luottamus
Säännöllinen, arvoa tuottava viestintä rakentaa luottamusta. Se osoittaa lukijoille, että olet johdonmukainen niin verkossa kuin työssäsi.
Tulokset
Strateginen sisällöntuotanto ei ole pelkkää näkyvyyden hakemista. Se tuo konkreettisia tuloksia – asiakassuhteita, yhteistyömahdollisuuksia ja kasvua.
Mitä ajanviete-postaaja menettää?
Vaikka satunnainen postaaminen voi olla mukavaa ajanvietettä, se voi tarkoittaa myös menetettyjä mahdollisuuksia.
Epäselvä asiantuntijakuva
Kun postaukset vaihtelevat liian paljon, lukijat ei tiedä, mihin erikoistut.
Kadonnut näkyvyys
Satunnaiset postaukset voivat hukkua algoritmien syövereihin.
Uupuminen
Katinkullan -jahtaaminen ja näkyvyyden tavoittelu ilman suunnitelmaa voi uuvttaa, ja potentiaali voi jäädä saavuttamatta.
Miten sinä haluat käyttää LinkedIniä?
Molemmat tavat ovat ok, mutta jos tavoitteesi on urakehitys, asiantuntijaprofiilin rakentaminen tai liiketoiminnan kasvattaminen, johdonmukainen ja strateginen viestintä tuottaa pitkäaikaisempia tuloksia.
Missä ryhmässä sinä näet itsesi – ja mihin haluat kehittyä?
Tarvitsetko käytännön apua LinkedInin kanssa? Autan sinut alkuun ja tuen sinua sovitun ajan, jotta saat parhaan hyödyn irti LinkedInistä.
Olen täällä, jotta osaamisesi ei jää pimentoon.
Sovitaan juttutuokio ja katsotaan, miten voin parhaiten auttaa sinua.